Naar de Noordkaap - Reisverslag uit Skarsvåg, Noorwegen van Albert en Patricia - WaarBenJij.nu Naar de Noordkaap - Reisverslag uit Skarsvåg, Noorwegen van Albert en Patricia - WaarBenJij.nu

Naar de Noordkaap

Blijf op de hoogte en volg Albert en Patricia

03 Augustus 2012 | Noorwegen, Skarsvåg

Rovaniemi hebben we na een dag wel gezien. We gaan nog even op bezoek bij de Kerstman en dan zetten we de koers weer noordwaarts.
De Kerstman woont even ten noorden van Rovaniemi in zijn eigen dorp. Daar maakt hij het hele jaar door, samen met zijn elven, de cadeautjes in orde voor alle kinderen en volwassenen en behandelt hij de post. De Kerstman woont precies op de noordpoolcirkel, dus dat is een extra reden om daar, op die memorabele plek, aan te gaan.
Het ‘sinterklaasdorp’, zoals we het omgedoopt hebben, blijkt een aaneenschakeling van souvenirwinkeltjes te zijn, afgewisseld met wat horeca. Hoogtepunt is echter het officiële postkantoor van de Kerstman. Daar zijn tafels ingericht om de (kerst)kaarten te schrijven. Die krijgen een speciaal stempel en worden dan in december gepost. Geweldige sfeer hangt er in die ruimte. Hier gaat alles er kalmpjes aan toe. De dames achter de balie zijn in kostuum en hebben alle tijd voor hun klanten. De tarieven zijn er volgens de Finse PTT en je krijgt niet het gevoel uitgebuit te worden.
Verder is er in het dorp de officiële lijn van de poolcirkel. Dus op de foto: 1 been aan elke kant van de lijn! Tsja, en verder zijn er veel souvenirs (lees: is er veel rotzooi) te koop. Ok, er zijn wel leuke dingen, maar wat moet/doe je ermee? Dus we gaan met lege handen de winkels weer uit. Op weg maar weer. Heerlijk! De rust weer tegemoet.
We hebben weer een prachtige rit. Doen bij de grens nog een paar boodschappen en zijn daar helemaal blij dat we door kunnen. Het is er een troosteloze boel. Onverzorgde gebouwen en onverzorgde mensen. Wat vreselijk om hier en zo te moeten leven.
Hier ga je echt de grens over. Geen douane of zo, maar wel een plotselinge verandering in het landschap. Er zijn weilanden met koeien, her en der goed verzorgde huizen en de weg is prima.
We vervolgen onze weg en in Noorwegen zien we op een gegeven moment wat sneeuw op een berg liggen. Ja, toch een heel andere omgeving dan Finland. Wat doen we? Rijden we door naar de Noordkaap? Euhm, ja, kan wel. Het is nu immers weer een uur vroeger! De laatste 130 km rijden we helemaal langs een fjord. Wat prachtig!! Na elke bocht weer een ander uitzicht!
Naarmate we de Noordkaap naderen zien we meer bewolking…… Er is vast niets te zien, hahaha. Gelukkig valt dat reuze mee. De wolken gaan er snel en de lucht verandert elke seconde! Het is daardoor ook hier echt supermooi. We onderzoeken de zaak en komen er al snel achter dat het de gewoonste zaak van de wereld is om daar te overnachten, dus… dat gaan wij ook doen! We bekijken de verschillende tentoonstellingen en het gebouw. Kunnen in het restaurant op internet, eten er rendiergoulash en drinken er koffie. En ondertussen blijven we ons verbazen over de voorbijdrijvende wolken en de zon die samen voor een geweldig kleurspektakel zorgen.

• 05 Augustus 2012 - 22:53

Florina:

Dag Albert en Patricia,
    De Noordkaap bijna bereikt. Ik kijk op het kaartje en zie hoe Noordelijk jullie inmiddels zijn gereisd. Tjonge, ik kan het me haast niet voorstellen. Hoe warm/koud is het nu bij jullie? Daar ben ik wel benieuwd naar. En de koeien die jullie zijn, zijn dat melkkoeien of bergkoeien? Ach ja, ik verloochen mijn afkomst niet ;-)

Voor nu wens ik jullie een goede reis verder. Geniet van al het moois. Ik geniet en beetje mee.
    Dagdag! Vanuit een warm Nederland waar Drenthe gisteren en vandaag weer werd 'verblijd' met heftige regen en onweer. Maar dat zullen jullie misschien wel van het 'thuisfront' vernomen hebben.

Groetjes, Florina.