G R O O T - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Albert en Patricia - WaarBenJij.nu G R O O T - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Albert en Patricia - WaarBenJij.nu

G R O O T

Blijf op de hoogte en volg Albert en Patricia

30 Juli 2014 | Canada, Lake Louise

Als er een woord is dat bij de VS en Canada hoort, dan is het groot. Alles is hier groot. Niet alleen het land en de afstanden, maar ook de dingen en de mensen.
We blijven elkaar de eerste dagen wijzen op de grote vrachtwagens, soms met twee aanhangers achter de oplegger, waardoor een echte road train ontstaat. Niet alleen de trucks zijn indrukwekkend groot met hun imposante neuzen en dubbele verticale uitlaten, ook hun opleggers zijn veel langer en breder dan bij ons in Europa. Personenwagens zijn groot. Er lijken hier vooral mpv's rond te rijden, afgewisseld met een enkele auto van 'gewoon' formaat. Het zijn de grote merken die het autowegbeeld domineren: Ford en Chevrolet. Verder zie je veel Japanse merken en opmerkelijk veel pick-ups met van alles en nog wat in de open achterbak, zoals machines, gereedschap, ongeregeld spul, honden en kinderen
Campers en caravans zijn groot. Onze tienvoeter is van benedengemiddelde lengte. We zien campers van het formaat touringcar met een personenwagen erachter. Handig voor stadsverkeer en rondritjes. Vaak blijken er slechts twee inzittenden te zijn. Pick-uptrucks trekken caravans in de vorm van een oplegger. Ook daarbij steken we kort af. En alsof een gewone camper niet voldoende is, hebben vele een zogeheten slide out waarbij een deel van de woonwagen zijwaarts wordt vergroot. En de treinen zijn groot. Dat wil zeggen: lang. Op het spoor langs de Columbiarivier zien we een goederentrein rijden die we op ongeveer twee kilometer lengte schatten. Vooraan, halverwege en achteraan rijdt een locomotief.
En dan zijn er de porties in de restaurants. Een glas met frisdrank heeft minimaal een halve liter inhoud. Cola en koffie wordt steeds bijgevuld. Refills zijn standaard bij de basisprijs inbegrepen. In de winkels gaan zuivel en dranken bij voorkeur per gallon (bijna 4 liter). Bij benzinestations verkopen ze koffie in grote bekers (ongeveer een halve liter) voor $ 0,99 en een nog grotere big slurp (frisdrank) voor hetzelfde bedrag.
De mensen zijn groot. Niet in de lengte, maar vooral in de breedte. Hoewel het lang niet voor iedereen geldt, wordt het vooroordeel over de stereotype te dikke Amerikaan met dodelijke obesitas herhaaldelijk bevestigd. We zien er vooral in de VS veel lopen. Vaak jong, zelden bejaard.
De prijzen in de winkels zijn hoog voor onze begrippen. Opvallend genoeg zijn groenten, fruit, brood en vlees schrikbarend duur en cola en snoepgoed goedkoop. Een causaal verband met te dikke mensen dringt zich op.
Groot is ook de behulpzaamheid. Iedereen is bereid je te helpen, soms al voordat je de vraag hebt gesteld. Groot is het geduld in het verkeer. De afstand tussen de voertuigen is groot; bumperklevers is zeldzaam. Er is immers ruimte genoeg. Voorrang krijgen is nooit een probleem. Voorrang nemen is niet nodig. Veel kruispunten kennen aan alle vier zijden een stopbord. Iedereen stopt en wie het eerst aankomt en stopt, mag vervolgens het eerst doorrijden. Dat werkt perfect.

Groot is de indruk die dit land op ons maakt.

• 31 Juli 2014 - 17:03

Rieks En Gretha:

Hallo, Leuk om deze verslagen van de afgelopen dagen te lezen, wat jullie onderweg meemaken en zien.Ja het zijn andere landen dan Nederland, Groot , groter en nog groter!! Of dik , dikker , dikst. Gezellig familie bezoek, doe de groeten maar van ons. Wij gaan vrijdag totmaandag naar Waalwijk.Jade is zondag jarig.
    Groetjes uit nog steeds een xomers Assen.

• 31 Juli 2014 - 20:50

Aaldert & Truus:

Moi, ik krijg een beeld van Old Shatterhand gezeten voor zijn tienvoeter, genietend van een pilsje en Lucie met een glaasje wijn... wij genieten hier van jullie verhalen, blijf er iets moois van maken, groetjes uit een inmiddels wat afgekoeld Groningen van A&T