Niet altijd feest - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Albert en Patricia - WaarBenJij.nu Niet altijd feest - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Albert en Patricia - WaarBenJij.nu

Niet altijd feest

Blijf op de hoogte en volg Albert en Patricia

29 Juli 2014 | Canada, Lake Louise

Vanuit ons bosplekje vertrekken we naar Kootenay National Park. Maar voordat we daar naar binnengaan stoppen we bij een uitzichtpunt met een prachtig uitzicht op de wetlands en de meanders van de Columbiarivier. Door het dal dendert monotoon en langzaam een enorme goederentrein. We schatten hem op ongeveer twee kilometer lengte. Vooraan, achteraan en halverwege de trein bevindt zich een locomotief. De eerste afslag in het dorp leidt direct naar de toengaspoort van het park. Nog geen 300 meter verder rijden we een indrukwekkende kloof in. Dat vraagt om onderzoek, dus is dit binnen twee kilometer onze tweede stop. Zo gaat de dag verder. Na vrijwel eke bocht is er een nieuw punt van aandacht. Een fraai uitzicht, een meertje (Olive Lake) met een rijke geschiedenis, en de imponerende, diepe canyon Marble Canyon.
We slenteren de halve middag door Banff, een supertoeristisch oord met als, voor ons, interessantste ondernemening 'The Spirit of Christmas', waar uitsluitende kerstartikelen te koop zijn. Het hele jaar door.
De informatrice van het infocenorm in Banff legt ons uit dat overnachten op een camping in het Nationaal Park problematisch zal worden. Er is sprake van een landelijk lang weekend en veel Canadezen trekken erop uit. De campings bij Lake Louise zijn zonder uitzondering vol en noordelijker zijn ze alle op basis van 'frist in-first served'. Dat laatste betekent in de praktijk dat je er 's ochtends vroeg moet aankomen, een plek claimen en dan pas iets kunt ondernemen. Maar de overflows zijn open, stelt ze ons gerust. Wat dat betekent ervaren we enige tijd later. We rijden de overflow van Lake Louise op. Een stuk asfalt, wat gravel, twee latrines. Er staat al een handvol campers. De bewoners weten ons te vertellen dat er geen alternatieven zijn. Alles is vol en hier moet je het mee doen. We leggen ons er bij neer. Het verkeer op de autoweg raast naast onze camper voort, we eten uitstekende, zelfgemaakte broodjes hamburger, maken plannen voor morgen en drinken een slaapmutsje. Het kan niet altijd feest zijn, dit hoort er ook gewoon bij.