Grand Teton - Reisverslag uit Yellowstone, Verenigde Staten van Albert en Patricia - WaarBenJij.nu Grand Teton - Reisverslag uit Yellowstone, Verenigde Staten van Albert en Patricia - WaarBenJij.nu

Grand Teton

Blijf op de hoogte en volg Albert en Patricia

26 Juli 2014 | Verenigde Staten, Yellowstone

Direct ten zuiden van Yellowstone ligt een ander national park: Grand Teton dat gedomineerd wordt door drie hoge pieken, de Tetons. Elk ruim 4000 meter hoog, vergelijkbaar met de Mont Blanc. Ze komen vrijwel direct in beeld als we de zuidelijke toegangspoort van Yellowstone doorgaan. Het zijn steile pieken met gletsjers en relatief weinig begroeiing. Ook hier heeft de opwarming van de aarde de bergen niet onberoerd gelaten. De omvang van de gletsjers is de afgelopen jaren met 25% afgenomen.
Bij het eerste bezoekerscentrum vragen we wat we beslist moeten doen als we een dag in dit park willen doorbrengen. De informatrice haalt haar schouders op en zegt: 'niets'. Daar is Grand Teton niet geschikt voor. Het park is te mooi en te groot om slechts in een dag te doen. Ze raadt ons aan de weg meanderend te vervolgens en daar te stoppen waar het ons mooi lijkt. Ze wijst ons een paar plekken aan. In het gesprek komt de aanstaande studie van Ank ter sprake: bos- en natuurbeheer. Als de medewerkster merkt dat ze niet zomaar een toerist tegenover zich heeft maar iemand die echt geïnteresseerd is in de natuur, wordt ze enthousiast. Elk jaar doet het nationaal park een beroep op ongeveer 1100 vrijwilligers. Als Ank zich daarvoor wil opgeven is ze van harte welkom. Het internetadres en een paar relevante trefwoorden staan in een oogwenk op papier. Als Ank volgend jaar nog steeds enthousiast is, dan is ze van harte welkom.'Maar het is wel hard werken, hoor! Elke dag van 7 tot 23 uur.'
We rijden weer. Al na een paar kilometer stoppen we bij de Jackson Lodge, een imposant gebouw, dat vooral indruk maakt door de enorme lounge, van waaruit je een prachtig uitzicht hebt over het meer en op de Teton Range. Er is WiFi beschikbaar en we wisselen een paar korte berichten uit met het thuisfront.
Hoog boven de wetlands zweeft een enorme witte vogel met een lange, gestrekte hals. De vleugeluiteinden zijn zwart. Hij maakt gebruik van de aanwezige thermiek en laat zich wegdrijven op de wind. Onze eerste gedachte is dat het een ooievaar kan zijn, maar het beeld klopt niet helemaal. De zwarte vleugeltippen zijn te groot en de vogel is te fors. In de boekwinkel bladert Ank door een volgelboekje en concludeert dat het een pelikaan moet zijn. Of is het toch een sneeuwgans? Die laatste kennen we niet als een zwever, maar de schets uit het boekje en ons beeld komen goed overeen. We zijn er niet echt over uit wat het is geweest. Wat we wel zeker weten is dat we al heel wat dieren hebben gezien die op de checklist van het Yellowstone staan.
De weg meandert zoals beschreven, we nemen de kleinere omweg langs Jenny Lake en genieten van de vele vergezichten. Via een andere weg rijden we terug naar onze basis in Grant Village in Yellowstone.

• 27 Juli 2014 - 21:56

Marjolein :

Leuk weer hoor.... We genieten weer mee. thuisfront hoort graag van jullie!

• 28 Juli 2014 - 19:19

Rieks Gretha:

Hoi, Gezellig het beleefde van jullie te lezen, groetjes.

• 28 Juli 2014 - 20:50

Lammert En Rika:

in dorp is alles goed het is hier ook mooi weer groetjes