Kilometers vreten - Reisverslag uit Yellowstone, Verenigde Staten van Albert en Patricia - WaarBenJij.nu Kilometers vreten - Reisverslag uit Yellowstone, Verenigde Staten van Albert en Patricia - WaarBenJij.nu

Kilometers vreten

Blijf op de hoogte en volg Albert en Patricia

22 Juli 2014 | Verenigde Staten, Yellowstone

Vandaag moeten we de kilometers inhalen die we gisteren achterop ons schema zijn geraakt. De volgende camping ligt in Yellowstone Park en daar hebben we twee nachten gereserveerd. De wekker staat op 7 uur en we worden wakker in een heuvelachtig steppeachtig landschap. Om 8 uur rijden we.
Er slingert een kleine rivier door het dal. Een smalle groenstrook steekt schril af in het dorre decor. Af en toe is er een vlak stukje, waar een schijnbaar solitair boerenbedoeninkje staat. Een schuur, woonhuis en een verzameling landbouwvoertuigen (met een hoog oudroestgehalte) markeert de plek. Wat geïrrigeerd grasland en hier en daar een maisakker. Water is schaars. Landbouw bestaat hier bij de gratie van irrigatie. Naarmate we dichter bij de grens met Idaho komen, neemt het landbouwareaal toe. Elke akker, elk weiland wordt beregend.
Vlak voor de grens moeten we ons horloge een uur vooruit zetten.

Tien uur. Ik (Patricia) heb twee uur gereden en de tank geeft aan wel weer dorst te hebben. In Vale gooien we de tank weer vol en wisselen we van chauffeur. En hop, here we go again! Een kleine twee uur later slaan we voor meerdere dagen boodschappen in. En hop, here we go again. Het is geen spannende beschrijving vandaag. Om de twee uur wisselen we van chauffeur. Verder vooral veel km maken. Het landschap is afwisselend. Soms saai, soms indrukwekkend, soms droog, dan weer natter. Uitgestorven of stadsgebied. We komen van alles tegen. Buiten is het warm/heet. Binnen goed te doen door de airco. Het contrast is groot!
Velden met grote hoeveelheden windmolens. Imposante beregeningssystemen. Een trein van 100 wagons, met elk twee op elkaar gestapelde containers, en twee locs!
Het is al tegen tienen als we de poort van het Yellowstoen National Park bereiken. We zijn er bijna. Een vriendelijke dame int het entreegeld, deelt een forse lading papier uit, waarschuwt ons voor dieren en op de weg en vraagt ons ten slotte waar we overnachten. Fishing Bridge RVpark. Op de kaart wijst ze de handigste route aan. Dat is nog zestig mijl, dus anderhalf uur. Verstaan we dat goed? Zestig of zestien? Zestig! Het is vrijwel donker in het park, de weg is bochtig, maar van goede kwaliteit. Plotsing duikt een schim op op de rechterrijbaan op. We hebben bijna een bizon op de bumper! Die hebben we alvast gespot! Er hangt rook over de weg, brandt het hier ook? Nee, het is stoom. We zijn in Yellowstone, het park dat beroemd is om zijn geysers. In het pikkedonker komen we op de camping aan. De inschrijfformulieren liggen klaar voor ons en we kunnen naar onze gereserveerde plek. Even zitten, wat drinken en genieten van de fonkelende sterrenhemel. De Melkweg omspant duidelijk zichtbaar het firmament. Dat zie je niet in Nederland.